Ratio per fidem illustrata
Sku: 51600D0L060
Archival Number: A516
Author: Lonergan, B.
Language(s): Latin
Decade: 1960
Open 51600D0L060.pdf
Description:
7 handwritten schematic pp. From 63-64 course DMT, dated January 8 64. Faith and reason in systematic theology
Database and descriptions © Copyright 2017 by Robert M. Doran
Transcription:
R Doran's transcription of 51600D0L060
8 January 1964 (51600D0L060)
Ratio per fidem illustrata
intentio entis: intendens – aperitudo dynamica spiritus humani
intenta – conceptio, cognitio, idea
implicite – exercite
explicite – signate
intentio entis intendens:
prout esset in alio ordine possibili A
prout est hoc in ordine B
est transcendentalis: respicit omnia, ergo Deum: Deus est
spnt: spnt sunt
(1) respicit omnia non ut cognita
non ut naturaliter cognoscibilia
sed ut intenta, quaesita, A & B
contra eos qui dicant omnem finalitatem esse horizontalem
nihil tendere ultra se ipsum
[page 2]
intentio entis intendens transcendentalis
respicit omnia vera (non vera in aere)
(i) scibilia – quae ab homine naturaliter sciri potest
(ii) credibilia – quae ab homine naturaliter sciri non possunt
Rationalismus excludit (ii). Clauditur mens. Obscurantismus quidem. Rite, in statu naturae purae; erronee, in ordine actuali.
Fidelis non elicit actus spnt sine gratia. DB 178, 180. 1791
intellectum creatum excedunt 1796
Coactio diabolica (1) non est rationalismus, (2) non elicitur actus supernaturalis
Lumen fidei: non auget ipsam aperitudinem dynamicam
sed auget campum eorum quae formaliter vera sunt.
[page 3]
experientia: fides ex auditu data
data materia circa quam inquisitio
in qua intelligentia
ex qua conceptio abstracta
in quam reditur ubi evidentia ponderatur
ordo empiricus
id quod remanet in composito cognoscitivo ubi amoventur intentio
intelligentia
iudicium
aliter data ? in aliis scientiis empiricis
(non datur scientia humana non empirica)
in sc. nat. id ipsum quod oculis, auribus, tactu, olfactu, gustu datur,
sine ulla informatione intelligibili;
requiritur scientia ut scias ad quaenam data ??
quid ex datis sequatur
non requiritur scientia ut videas, tangas, etc.
in sc. hum. datum, includit ‘sensum’ ‘significatum’ latissime dictum
requiritur aliqua intelligentia
scil ea quam habuerunt agentes humani
non ex mensurationibus, coloribus, ? ?
quod agitur de tribunali, de concilio, ?
de libro
momentum (i) phaenomenologiae (insight)
(ii) hermeneuticae (etiam romanticae)
(iii) sensus historici
[page 4]
primario, non agitur de intelligentia scientifica
scientifica intelligentia profundius, latius, systematice intelligit
est intelligentia quae superadditur datis intellectis
secundario, intelligentia scientifica transit in communem
apprehensionem
die Wendung zur Idee
displacement towards system
quae tamen fere numquam proprie ‘scientifica’ est
vulgarizatio, simplificatio
gold standard, free trade,
democracy, ancien regime
?, clericalismus, communismus
etiam in operibus scientificis subiacet gradus seu planum
in quo viget sensus ordinarius vulgaris
expressio in logicam formalizationem non est formalizatio
virtus ? sensus re vera ? res intelligebatur, Sic
recte vere ita intelligebatur, Non
recte interpretatio Platonis, Ar., Aq., Kant
iisdem regulis procedit
Non valet illatio: hoc est falsum, ergo non est mens S. Thomas
hoc est verum, ergo non est mens Platonis, Kant
[page 5]
data theologica dantur
sensum habent, uti in sc. hum.
vera sunt: sunt verbum Dei
sensum verbi divini attestantur
maiori/minori auctoritate
quaestio de locis theologicis
classificatio datorum qua theologicorum
resolvi debet problema hermeneuticum
per rationem fide illustratam
[arrow from classificatio to:]
quasi iam facta Melchior Cano
quasi partim facta et partim facienda
in Sscr revelatio pedetentim facta
scdm exigentias temporis
in PP moraliter unanimes
cur diversimodi senserunt
dialectica
in CC Nic ek tēs ousias tou patros
Const silet
historia concilii elementum dialecticum
ipsa decreta proprio sensu infallibilia
mens historica – explicatio historica
adv. inveniri systema suum
systema TT, PP qua individualium
[page 6]
intelligentia (1) Isaiae Ioannis Pauli Athan – positiva
(2) intelligere historiam doctrinae ≡ intelligere doctrinam – dogmatica
(3) intelligere mysteria – systematica
DB 1796 – contra Hermes Günther Frohschammer
Pietistas Traditionalistas
‘mysterium non est problema’
plenius ubi de positiva dogmatica systematica
nunc paradoxon ‘mysterium intelligere’
mediate, imperfecte, analogice, obscure
intelligentia directa
inversa: intelligitur id cuius intelligentia non sit quaerenda
quia intelligibilitate deficit
quia intelligibilitate excedit
incommensurabile – numeri transcendentales
lex inertiae
principia et leges invariantia
peccatum reducitur in causas quasi intelligibile esset
mere sufficiens – adest peccatum
efficax – non adest peccatum
nescimus quid sit Deus
non negat analogicam cognitionem Dei
sed negat quidditativam cognitionem Dei
[page 7]
iudicium inconditionatum formale / virtuale
ut fiat hoc iudicium – requiritur et sufficit ut hae conditiones impleantur
atqui implentur
sufficit supponit sapientiam – omnium ordinationem
sapientia proportionata est sola divina
divina nobis mediatur per magisterium infallibile
ideoque theologus ita iudicat ut suum iudicium
iudicio ecclesiae submittat
exsistit theologia, habitus circa Deum / omnia prout ad Deum ordinantur
quasi theologus etiam iudicat
interdum cum timore et tremore
secus servus qui talentum in terra abscondit